توقفی در میانه مسیری زیبا

تور قطار پل ورسک جنگل لفور

تور قطار پل ورسک جنگل لفور

1403/03/26

سفر با قطار به پل ورسک و جنگل و سد لفور

 

تا به حال، شده وقتی سوار قطار هستید یا در جاده به منطقه‌ای زیبا می‌رسید، آرزو کنید کاش می‌شد ترمز اضطراری را بکشید و همینجا، دقیقاً همین جایی که زیباست و دلربا، توقف کنید، از قطار پیاده بشید و بعد از گشت و گذار دوباره سوار قطار به مسیر ادامه بدهید...

گردش ریلی دقیقاً تحقق چنین آرزویی است، پس: سفرت رو ریلی کن

خیلی از ما شاید چنین خاطره‌ای داشته باشیم، در قسمتی از جاده تهران به شمال یا برعکس، همه حواس‌ها جمع می‌شود و همه صحبت‌ها قطع می‌شود تا به آن قسمت از جاده برسیم، بعد هی می‌شنویم که نزدیک شدیم، رد شدیم نه هنوز نرسیدیم و بالاخره از کنار پل ورسک عبور می‌کنیم. ذوقی همراه با غرور که این پل در کشور ماست و خاص هست و بی‌نظیر و... معمولاً بزرگ‌ترها و پدرها کمی از تاریخچه پل می‌گویند و حتماً شما هم شنیدید که مهندس این پل در هنگام افتتاح با خانواده زیر این پل ایستاد تا قطار عبور کند. خلاصه این پل، دور و در ارتفاع که دو کوه غیر قابل دسترس را به یک مسیر مستقیم تبدیل کرده و قابل دسترس نموده، داستان و افسانه‌های زیادی با خود دارد. معمولاً هم اینطور است که همه افراد در ماشین می‌گویند: «یکبار باید شمال را با قطار بیاییم که از روی این پل عبور کنیم. می‌گویند جاده‌اش خیلی قشنگ است.» البته که احتمال زیاد هنوز برای سفر ریلی با این قطار نداشته‌اید. این تور فرصت خوبی است که با قطار به شمال بروید، یک شمال واقعی با سرسبزی و جنگل و جاهای تاریخی و دیدنی و البته اطلاعات دقیق و درست که لیدرهای مسلط، توضیح می‌دهند و عکس‌های زیبایی که می‌توانید ثبت کنید.

حالا به شرح این سفر پر ماجرا برگردیم.

سفر با آشنایی و دورهم جمع شدن در ایستگاه راه‌­آهن شروع می­شود، بعد از آشنایی با همسفران، تهران را به مقصد پل­ورسک ترک می­‌کنیم، قطار کوپه‌­ای شش تخته مسیر رفت به اندازه کافی جذاب و نوستالژیک است، همینطور معاشرت با همسفران و صرف صبحانه همراه با صدای قطار و کمی استراحت تا رسیدن به مقصد.

اما بعیده که تمام طول سفر طاقت نشستن در کوپه را داشته باشید، کم‌کم با عبور از ایستگاه‌­های پیشوا و گرمسار، مسیر سرسبزتر و جذاب­‌تر خواهد شد.

بعد از عبور از روستاهای زیبا و سرسبز سیمین‌­دشت و زرین‌­دشت و شهر فیروزکوه، در ایستگاه ورسک پیاده می‌­شویم.

روستای ورسک، حال و هوای شمال و کوهستانی را باهم دارد. با کمی پیاده‌روی به زیر پل ورسک می‌رسیم.

و با نمایی جذاب از پل روبرو می‌شویم که احتمالاً تا به حال از این زاویه ندیده‌اید. بعد از دیدن پل ورسک، سوار ماشین می‌شویم تا با کمی فاصله، نمایی دورتر و کامل‌تر از پل را، بین کوهستان مرتفع ببینیم.

 

سه خط طلا برای رسیدن به پل ورسک

حتما شنیده‌­اید که هر چیز با ارزشی را با طلا می­‌سنجند. در این میان مدال طلای پل­‌های ایران به این سه پل جذاب می‌­رسد که به سه خط طلا معروفند.

ساخت راه‌­آهن تهران به شمال کشور باید از بین کوه­‌های البرز عبور می­کرد که به نظر کاری محال می‌­آمد. قطار باید در طول ده کیلومتر حدود 600 متر ارتفاع می­‌گرفت و بعد از عبور از دل کوه‌­ها به تونل کندوان می­‌رسید. ساخت ریلی با چنین شیبی بیشتر برای ترن­‌هوایی شهربازی‌­های امروزی مناسب است تا یک راه­‌آهن جدی بین شهری، در نتیجه چاره‌­ای جز شکستن شیب و افزایش ارتفاع نداشتند و اینگونه بود که یک شاهکار مهندسی شکل گرفت؛ سه پل در دل کوه­ که یکی پس از دیگری کوه­‌های البرز را صعود می‌­کردند تا به ل ورسک برسند، حالا دیدن این پل­ها که همچنان بعد از گذشت نزدیک به صد سال سالم و استوارند، آن هم در دل طبیعت  مرطوب و سرسبز شمال، دیدنی است و البته که مدال طلا حق این پل­‌هاست.

پل ورسک

قرار بود حتما از جنوب تا شمال ایران به وسیله ریل‌­های راه‌­آهن به هم وصل شوند، حتی اگر لازم بود آسمان به زمین بیاید و کار در ارتفاعات انجام شود.

قطعا حمل و نقل، زیر ساخت بسیار مهمی در توسعه و آبادانی هر منطقه است.

با توجه به امکانات سال 1312 و داده‌­های موجود آن زمان، بهترین متخصصان از سراسر جهان به ایران آمدند و منقطه­‌ای که قطار برای رسیدن به آن­سوی کوه­‌های البرز باید از آن عبور می­‌کرد، کوه­های مرتفع روستای ورسک بود(روستای عباس­آباد آن زمان)، پس قراردادها نوشته شد.

شاید جالب باشد بدانید علی­‌رغم کم بودن ارتباطات در آن زمان، حداقل پنج کشور اروپایی برای ساخت این خط همکاری ­کردند:

شرکت دانمارکی/سوئدی کامپساکس به مدیرعاملی یورگن ساکسیلد

مدیر ارشد بخش شمالی: «اینا پاک» از دانمارک

مدیر بخش پل‌­سازی: «هانس اتوناتر» کارآفرین از سوئیس

مهندس ناظر ارشد: «فون رابسویچ» از اتریشی

 پیمانکار ساخت: شرکت «پیتزاگالی» از ایتالیا

و ساخت این پل در  اواسط آبان سال 1313  آغاز و کمتر از دو سال بعد در  15 اردیبهشت 1315 افتتاح شد.

 

آرامش غربت در آغوش کوه

 

کلیسای سرخ‌آباد

حتماً تعجب خواهید کرد که یک کلیسای کوچک، واقعاً کوچک تا حدی که آن را یکی از کوچک‌ترین کلیساهای جهان می‌دانند، در نزدیکی پل ورسک باشد، آن هم در منطقه‌ای که همه مسلمان هستند. طول و عرض این کلیسا سه متر در سه متر با یک در ورودی و دو پنجره است. فرض کنید حدود سال ۱۳۲۰، راه‌های ارتباطی میان شهرهای نزدیک چقدر سخت و محدود بود، چه رسد به اینکه محل کار مهندسان و بخشی از کارگران پل ورسک در کشور و قاره‌ای دیگر باشد، مانند مهندس «رابسه‌ویچ»، مسئول سازه پل که همراه خانواده‌اش حدود دو سال در خانه‌ای در این منطقه زندگی می‌کردند. این کلیسا را محل عبادت مهندسان و کارگران ایتالیایی می‌دانند که برای عبادت و انجام مراسم مذهبی ساخته‌اند تا معنویت و ایمان دلتنگی‌شان را جبران و از غربت و ملال دوری از وطن راکم کند. این کلیسا به عنوان یک اثر ملی در سال ۱۳۸۳ ثبت شده است.

در این برنامه از این کلیسا هم دیدن خواهیم کرد که این روزها درهای آن به روی گردشکران باز است.

پل کلانتری هم پل زیبای دیگری در این منطقه است که دیدن آن در میان کوه­‌ها خالی از لطف نیست.

اما سفر هنوز ادامه دارد.

جنگل‌­های هیرکانی، زمینی از زمان‌­های دور

همیشه دیدن سرسبزی و درختان انبوه در ارتفاعات استان‌های شمالی برای همه ما جذاب و دیدنی است، در این سفر به جنگل و سد لفور خواهیم رفت، در قلب جنگل‌های هیرکانی.

برای شما جذاب خواهد بود اگر بدانید این جنگل­‌ها قدمتی چند میلیون ساله دارند و در دل تاریخ قدم می­زنید. پوشش گیاهی این منطقه لفور با هشت هکتار وسعت بسیار متنوع است، درختانی مانند راش، ممرز، لیلکی، انجیلی، ازگیل و... همینطور اگر اهل پرنده­‌نگری هستید و یا دوربین مناسبی دارید، حتما از تماشای گونه‌­های زیبای پرندگان در این منطقه غافل نشید، مثل قرقاول‌­های زیبا و رنگی.

این طبیعت بکر و درختان بلند و صدای پرندگان جنگل لفور، منظره زیبای دیگری نیز در دل خود دارد، سد خاکی لفور که برای تأمین آب زمین‌­های کشاورزی شهرهای  بابل، بابلسر، قائم‌شهر و جویبار  را تامین می­‌کند، منظره بسیار جذابی پدید آورده که با انعکاس نور خورشید بسیار دیدنی­‌تر است.

طبیعت بکر و زیبای جنگل لفور بهترین نقطه برای صرف یک ناهار دورهمی است. بعد از صرف و ناهار و چای؛ حتما استراحت نکنید چرا که اطراف سد لفور مسیرهای پیاد­روی جذابی دارد که بسیار آرام‌­بخش و زیباست و البته که حتما عکس‌­های زیبایی هم به یادگار خواهید داشت.

تا عصر و هنگام غروب فرصت داریم که پیاده‌­روی کنیم همراه با بازی­‌های گروهی و دست جمعی. بعد از غروب برای صرف شام به رستوران می­‌رویم و بعد از صرف شام از ایستگاه سوادکوه به سمت تهران حرکت می­‌کنیم، حالا فرصت خوبی است تا بعد از یک روز کامل در دل طبیعت بودن، با آرامش و صدای موزون قطار استراحت کنید، تا اول هفته‌­ای به یاد ماندنی داشته باشید، با کلی خاطره از اینکه شمال رفتید بدون رانندگی و خستگی از ترافیک جاده و رد شدن با سرعت از کنار پل ورسک و نقاط دیدنی که کمتر فرصت دیدارشان تا به حال فراهم بوده.

 

تیم تولید محتوا ریلگشت





1403/03/26

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن