بهشت گمشده گیلان

سفر با قطار به استخرگاه

سفر با قطار به استخرگاه

1403/04/04

 


تا به حال به سفرِ شمال با قطار فکر کرده‌اید؟

یک سفر ریلی جذاب و متفاوت با قطار به شمال، اونم با هوای خنک و شرجی کم در فصل تابستان. این سفر می‌­تواند تجربه جدیدی از سفر به شمال باشد، بدون نگرانی از ترافیک و شلوغی جاده، دو ساعت در قطار استراحت می­‌کنید و یک روز در دل طبیعت، همزمان بازدید از پل­های زیبا و غار و سرسبزی شمال، در جنگل‌­های  سرسبز سی­‌دشت ناهار می­‌خوریم. این تور برای اولین بار برگزار می­‌شود و این منطقه همچنان بکر و خلوت است.

اگر به دنبال یک سفر ریلی جذاب هستید، پس سفرت رو ریلی کن.

شاید همیشه در راه شمال از کنار منجیل و رودبار عبور کرده باشید به ذوق رسیدن به شهرهای آشناتر و همیشگی مثل رشت و لاهیجان و بندرانزلی، اما در نزدیکی رودبار، روستای زیبایی است که ارزش دیدن دارد و به همین دلیل کمتر شناخته شده و شاید به همین دلیل می‌توان این روستا را بهشت گمشده گیلان دانست.

اگر قصد دیدن این مقصد جذاب رو به راحتی و بدون دردسر دارید، تور قطار به استخرگاه میتونه گزینه راحت و جذابی باشه. پس سفرت رو ریلی کن.

این سفر جذاب صبح با حرکت از ایستگاه راه‌­آهن آغاز می‌­شود. مسیر کوتاه و دو ساعتی تهران تا قزوین دیدنی است، صبحانه را در قطار صرف می­‌کنیم.

بعد از قزوین به سمت لوشان می­‌رویم، کم­‌کم با نزدیک شدن به منجیل تغییر اقلیم را می­‌توان احساس کرد، در مسیر از پل قوسی منجیل بازدید می‌کنیم که با 1430 متر طول بلندترین پل ریلی کشور است و در مسیر راه‌­آهن تهران شمال ساخته شده.

پل قوسی منجیل

بعد از پل قوسی از توربین‌های معروف منطقه منجیل عبور می‌کنیم که در شهر بادها قرار دارند و بیش از سی سال است که این توربین‌ها از جریان باد این منطقه برای تولید برق استفاده می‌شود. این توربین‌های با عزمت منظره جذابی دارند.

توربین‌های بادی منجیل

بعد از جدا شدن از جاده اصلی و طی حدود 20 کیلومتر به روستای استخرگاه می­‌رسیم.

 

استخرگاه بهشت گمشده گیلان

استخرگاه؛ روستایی دیدنی در دامنه کوه درفک است با محیطی بکر تر از مقصدهای معروف گیلان.

این روستا؛ کوه، جنگل، آبشار و دریاچه را یکجا دارد با هوایی خنک­ در تابستان.

دلیل نام‌گذاری استخرگاه برای این روستا وجود استخرطبیعی در این روستاست.

برای رسیدن به آن باید از میان شالیزارها و جاده کوهستانی زیبایی عبور کنید. زیبایی این منطقه در حدی است که خیلی از عروس و دامادها، این منطقه را برای عکس‌­های یادگاری انتخاب می­‌کنند و امکان ثبت تصاویر زیبا در این زیاد است.

همینطور نزدیکی بافت در هم تنیده روستا با  استخر و طبیعت، از جذابیت‌­های این منطقه است. می­‌توانید یک روز با صدای پرندگان و جریان باد بین درختان و حیوانات اهلی روستاییان، مثل مرغ و خروس و... روز متفاوتی داشته باشید. شاید چیزی شبیه روستای کوکب خانم در کتاب­‌های درسی قدیم.                

روستای استخرگاه تلاقی جنگل، کوه، آبشار و دریاچه است. جایی که علی­‌رغم نزدیکی به شهر، سکوت و بکر بودن خاص خود را دارد.

فضای جنگلی اطراف روستا هم به حدی زیبا است که می‌توانید تا غروب به پیاده‌­روی و گردش در منطقه بپردازید.

روستای استخرگاه

غاردربندرشی

هنگام عصر با یک پیاده­ روی ملایم و دلچسب به غار شگفت ­انگیز دربندشی می­‌رسیم. این غار حتما شما را شگفت‌زده می­‌کند تلفیق تاریخ و طبیعت همزمان این منطقه را بسیار منحصر به فرد کرده است. این غار را با قدمت 200هزار ساله از اولین سکونت‌گاه­‌های منطقه گیلان می­‌دانند.

دهانه غار دربندرشی

عکس‌­های این غار را شاید در اینترنت دیده باشید، اما دیدن این غار با دو دهانه بزرگ در فضای زیبای اطراف بسیار دیدنی­‌تر است.

دهانه بزرگ این غار با نام کویل­گر حدود ۶۰ متر طول و دهانه کوچک­تر با نام جوکویله حدود ۳۰ متر طول دارد. که به فاصله ۵۰ متری از هم قرار دارند.

اگر تا دهانه غار بروید هرچند که داخل آن تاریک است، اما اگر به پشت سر نگاه کنید منظره خیره کننده­‌ای را خواهید دید. منظره‌­­ای از ییلاق زیبای سی‌دشت، کوه­‌ها و صخره‌­ها که در کنار هم چشم‌­اندازی زیبا را رقم می‌­زنند.

بعد از بازدید از غار نزدیکی به شهر رودبار فرصت خوبی برای خرید سوغات و زیتون و کلوچه شمال است.

منظره غار دربندرشی

تیم تولید محتوا ریلگشت





1403/04/04

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن