سفر زمینی به وان

تور ریلی وان ترکیه

تور ریلی وان ترکیه

1403/04/18

 


سفر زمینی به وان شهری در نزدیکی مرز ایران

شاید این روزها سفر خارجی معنای دیگه‌ای پیدا کرده باشه با گران شدن قیمت دلار شاید تور اروپا یا تور هوایی به چین و تور بالی و مالدیو، کمی دور از ذهن باشه، اما بعضی از مقاصد هستند که همچنان امکان سفر به آنها مقرون به صرفه است و خالی از لطف نیست.

شهر وان و تور زمینی به وان با توجه به اینکه پروازهای مستقیمی از تهران به وان نداریم می‌تواند بسیار جذاب باشد.

حالا در کنار همه اینها اگر این سفر با قطار هم باشد این تجربه منحصر به فرد دو چندان جالب‌تر است. پس سفرت رو ریلی کن

 

چطور می‌ریم وان

«وان» Van بزرگ‌ترین شهر در شرق ترکیه و مرکز استان وان است. این شهر در شرق دریاچه وان قرار دارد.

چندین راه زمینی برای رفتن به وان ترکیه وجود دارد. سه مرز زمینی از ایران برای رسیدن به وان وجود دارد که بسته به اینکه از چه شهری در ایران تردد می‌کنید متفاوت است

یکی از پر ترددترین و شناخته شده ترین این مرزها مرز رازی است. شهر «خوی»۶۰ کیلومتر با مرز رازی فاصله دارد و محبوب‌ترین مرز زمینی برای سفر به شهر وان است. عبور از این مرز معمولا اگر در ساعات پر تردد نباشد، خیلی طول نمی­کشد. این مرز 24 ساعته نیست و ساعت کار این مرز از ۹ تا 17 است. از مرز رازی که عبور کنید حدود صد کیلومتر هم تا شهر وان فاصله داریم. از مرز تا وان جاده نسبتا خوبی دارد که معمولا تاکسی هایی از مرز تا شهر وان هستند. مردم ترکیه مرز رازی را با نام کاپیکوی می‌شناسند. اما این مرز مشکلاتی دارد از جمله محدودیت زمانی کار این مرز است. یعنی برای عبور از مرز باید حداکثر تا ساعت 3 و 4 عصر برسید. همینطور امکانات زیادی ندارد و در زمان‌هایی که اوج سفر است مثل تعطیلات و نوروز ممکن است معطلی و شلوغی این مرز اذیت کننده باشد.

مرز بازرگان مرز زمینی دیگری است برای ورود زمینی به ترکیه. برای رسیدن به این مرز از تبریز عبور می‌کنید و باید خود را به شهر ماکو برسانید از تبریز تا ماکو حدود 3 ساعت راه است و از آنجا به مرز بازرگان می‌رسید که حدود یک ربع فاصله است. ماکو شهر زیبا و دیدنی است. که بین دو صخره بزرگ قرار گرفته و تابستان‌های خنکی دارد. اگر قصد سفر زمینی به وان از مرز بازرگان را دارید می‌توانید توقفی در شهر زیبای ماکو داشته باشید و از آثار تاریخی این شهر هم دیدن کنید. همینطور این شهر هم بازار منطقه آزادی دارد که خوراکی و لباس و اسباب‌بازی و شوینده و... از کشور ترکیه در آن پیدا می‌شود

مرز بازرگان 24 ساعته باز است و دیگر نگرانی بابت نرسیدن به ساعت کاری ندارید همچنین امکانات بهتری نسبت به مرز رازی دارد و جریان کارها کمی سریعتر است.

فاصله این شهر تا وان 210 کیلومتر است و رسیدن به وان از مرز بازرگان 3 ساعت طول می­‌کشد و از شهر دوبایزید عبور می‌کنید که شهر کوچکی در نزدیکی مرز ایران در ترکیه است. از مرز بازرگان می‌توانید کوه‌های آرارات را ببینید که جلوه زیبایی دارد.

 

مرز دیگری که می‌توان برای سفر زمینی به ترکیه از آن استفاده کرد مرز سرو است. این مرز به شهر ارومیه نزدیک است و فاصله مرز سرو تا وان حدود 250 کیلومتر است که اگر از شهرهای جنوبی قصد عبور از مرز را داشته باشید نزدیکتر خواهد بود.

 

یکی از نکاتی که شاید کمتر گفته شده باشد؛ در نزدیکی مرز و حتی شهر بازرگان و مرز رازی افرادی هستند که به شما توصیه می‌کنند سیگار از ایران بخرید و در ترکیه بفروشید. حتی افرادی هستند که سیگار در نزدیکی مرز به صورت باکس دارند که پیشنهاد می‌کنند بخرید و آنسوی مرز کسانی هستند که از شما می‌خرند بعد از عبور از مرز، از مرز هم که عبور کنید احتمالا اشخاصی هستند که از شما می‌پرسند ایا سیگار دارید یا نه  برای خرید. بهتر است به هیچ عنوان از کسانی که پیشنهاد می‌کنند سیگار بخرید و از مرز رد کنید قبول نکنید چون می‌تواند دردسر و مخاطرات خود را داشته باشد. اما به طور معمول و قانونی هر فردی می‌تواند 3 باکس سیگار با خود به ترکیه ببرد. دلیل این استقبال تفاوت قیمت سیگار در ایران و ترکیه است.

نکته دیگری که در مورد وان فرودگاه این شهر است. از این شهر تقریبا به همه شهرهای دیگر ترکیه پرواز هست. مسافران می‌توانند از راه زمینی به وان برسند و از آنجا با خطوط پروازی ترکیه به شهرهای دیگر بروند.

برای برگشت زمینی از شهر وان هم ترمینال این شهر تا خوی ماشین دارد. اما با توجه به قمیت بالای بنزین در ترگیه هزینه‌های رفت و برگشت زمینی از خوی به وان و برعکس زیاد می‌شود.

اگر با ریلگشت همراه باشید سفر از راه‌آهن تهران آغاز می‌شود و قطار فرصت خوبی برای استراحت کردن و معاشرت با همسفران ایجاد می‌کند، بعد از رسیدن به تبریز، با ترانسفر به وان می‌رسیم که تا هتل ما را همراهی خواهند کرد.

وان شهری در نزدیکی مرز ایران است که هوایی کوهستانی دارد و در تابستان هوای نسبت خنکی دارد و در زمستان هم حتی برف  و دریاچه وان دیدنی است.

دریاچه وان در کنار این شهر و ساحل و امکانات تفریحی آن از جذابیت‌های این شهر است.

به لطف توسعه گردشگری در سال‌های اخیر، این شهر رشد بسیار زیادی در صنعت توریسم داشته و بسیار موفق بوده، هتل‌ها و اقامتگاه‌های متنوع شهر وان در کنار رستوران‌های زیاد با تنوع بالا این شهر را برای گردشگران بسیار در دسترس و راحت کرده است. درکنار رستوران‌های جدید هنوز در بافت قدیم شهر، می‌توان در آن لاهماجون (Lahmajoun) به صورت خاص مدل پنیری و گوشتی خورد.

 

 

کشور ترکیه در چند سال اخیر تورم زیادی داشته ولی همراه با تورم ارزش لیر نیز کم شده در نتیجه همچنان برای ایرانیان خرید کردن و رستوران رفتن هزینه زیادی ندارد و قابل انجام است.

 ضمن اینکه اکثرا شهر وان را با مراکز خرید یا برای خرید می‌شناسند در حالی که این شهر و اطرافش جاذبه‌های دیدینی‌ تاریخی و طبیعی جذابی هم دارد. ساکنان شهر وان ترکیبی از کرد و ترک هستند و اگر هر یک از این زبان‌ها را بلد باشید سفر شما راحت‌تر خواهد بود ضمن اینکه در سال‌های اخیر خیلی از اهالی و مخصوصا هتل و فروشنده‌ها تا حدودی زبان فارسی رو یاد گرفته‌اند.

در ادامه به جاذبه های شهر وان می‌پردازیم.

 

مراکز خرید وان

وان شهر نسبت به شهرهای ازمیر و استانبول و یا آنکارا شهر خیلی بزرگی نیست. اما به دلیل حضور زیاد گردشگران، مراکز خرید زیاد و و کاملی دارد.

در سفر به وان حتما گذر شما به خیابان جمهوریت Cumhuriyet می‌افتد، خیابان اصلی شهر وان که مراکز خرید و هتل و رستوارن‌های زیادی در خود دارد.

 

مرکز خرید وان ای وی ام (Van AVM)

این مرکز خرید در تقاطع خیابان ارک داگی  (Erek Dağı Cd) با خیابان جمهوری قرار دارد و یکی از بزرگترین و مشهورترین مراکز خرید وان ترکیه است. این مرکز خرید پنج طبقه است و در این مرکز خرید، بیش از 90 برند شناخته شده نمایندگی دارد.

این مرکز خرید وسیع در 5 طبقه و 30 هزار متر مربع است.  با ورود به این مرکز در همان ابتدا متوجه خواهید شد که در این مرکز همه برندهای معتبر شعبه دارند. مرکز خرید وان سالانه بیش از 7.5 میلیون بازدید کننده را به خود جذب کرده است. مرکز خرید وان در جوایز شهر طلایی 2016، یکی از معتبرترین مسابقات در زمینه شهرسازی/طراحی شهری جهان، به عنوان «بهترین پروژه مرکز خرید ترکیه» معرفی شد.

از جمله بخش‌هایی که در این مرکز خرید خواهید دید می توان به پوشاک خانم‌ها و آقایان، فروشگاه‌های لوازم الکترونیک، هایپرمارکت و فروشگاه کارفور و رستوران‌ها و کافه‌های مختلف است. این مرکز خرید در سال 2015 افتتاح شده اما به  لحاظ تعداد خریداران در سال‌های اخیر رکورد دار است.

 

 

بعضی از برندهایی که در این مرکز خرید هستند مثل:

کالینز Colin's / پیر کاردین/   Pierre Cardin کوتون/  Koton یو اس پولو U.S. Polo / دی فکتو / Defacto ال سی وایکیکی  /LC Waikiki پنتی Penti / کالینز /  Colin's پیر کاردین / Pierre Cardin سوآری/ Süvari هامل / Hummel کارتال یوواسی / Kartal Yuvası آدیداس / Adidas هامل / Hummel فلورمار / Flormar ایو روشه / Yves Rocher مادام کوکو / Madame Coco: انگلیش هوم / English Home کارفور / Carrefour نمایندگی سیمکارت ترکسل. Turkcell

این مرکز خرید علاوه بر همه این فروشگاه‌ها امکانات متنوعی هم برای راحتی خریداران دارد.

ازجمله:  اتاق نگهداری کودک، کالسکه کودک برای خرید راحت تر با کودکان، محوطه بازی کودکان برای اینکه در طول خرید خسته نباشن.
اگر با خودرو شخصی به وان سفر کرده باشید این مرکز پارکینگ رایگان هم دارد.
اگر همسفر سالمند یا همراهی داشته باشید که نیاز به کمک داشته باشند، امکان استفاده از صندلی‌های چرخدار به صورت رایگان در این مرکز وجود دارد. حتی مسجد و بخش نمازخانه هم دارد.همچنین زمین بازی و سینمای 7 بعدی نیز دارد.

 

 

مرکز خرید آیدین پریهان Aydın Perihan  

این مرکز خرید در خیابان جمهوریت در مرکز شهر وان قرار دارد و تقریبا دومین مرکز خرید محبوب شهر وان است که به قیمتهای مناسب معروف است، به عنوان یک مرکز خرید متوسط، چند کافه و رستوران نیز دارد.

در خود خیابان جمهوری هم برندهای مختلف شعبه دارد که گشت و گذار در آنها خالی از لطف نیست.

 

جاذبه های دیدنی شهر وان

 

دریاچه وان

دریاچه وان، بزرگترین دریاچه ترکیه در شرق این کشور است، با مساحتی حدود چهار هزار کیلومتر مربع، در نزدیکی شهر وان واقع شده.

نزدیکی شهر و دریاچه وان به مرز ایران این منطقه را برای ایرانیان بسیار جذاب کرده است و سفر زمینی به وان برای ایرانیان بسیار در دسترس است.

عمق این دریاچه تا 400 متر در بعضی از نقاط آن نیز می‌رسد، به خاطر ویژگی آب این دریاچه، ماهی معروف در دریاچه وان به نام «ماهی وان» یا «شاه ماهی مروارید» است و این ماهی گونه‌ای از کپورهای مرواریدی است که تنها در دریاچه وان در شرق ترکیه پیدا می‌شود.

همینطور انواع تفریحات را می‌توان در ساحل دریاچه وان تجربه کرد از جمله: قایق‌سواری، ماهی‌گیری و شنا.

 

 

جزیره آدیر  AdIr Island

جزیره آدیر بزرگترین جزیره دریاچه وان است که کلیسایی تاریخی و ارمنی به نام سنت جرج هم در این جزیره است. قدمت این کلیسا به سال 1305 میلادی بر می گردد و تا قرن هجدهم هم همچنان مورد استفاده بود. در زمان نسل‌کشی ارامنه توسط دولت عثمانی، بیش از 12 هزار ارمنی  به این جزیره پناه بردند تا از نسل کش عثمانی در امان باشند.

قدمت این کلیسا برای گردشگران جذاب است.

دو جزیره دیگر این دریاچه، جارپاناک (Çarpanak) و کوش (Kuş) در دریاچه وان قرار دارد که هر دو خالی از سکنه هستند.

 

موزه وان

اگر اهل تاریخ و آثار تاریخی باشید، این موزه در این سفر حتما شما را غافلگیر خواهد کرد. مجموعه موزه مساحتی تقریباً 10هزار متر مربعی دارد. از آنجایی که این شهر پایتخت تمدن اورارتویی بود و در دوران سلجوقی و عثمانی همچنان اهمیت خود را حفظ کرده بود آثا تاریخی زیادی این منطقه دارد.

 

موزه وان مجموعه‌ای از اشیای متعلق به دوره «اوراتورها» است که از جمله می‌توان به زیورآلات طلایی ظریف، کمربندهای برنزی، کلاه‌خود‌ها، زره‌‌های اسب و قطعات سفالی اشاره کرد. همچنین آثاری از دوران ماقبل‌تاریخ که در «تپه تیلکی» کشف شده‌اند را هم در این موزه می‌توانید ببینید. ساختمان این موزه نیز تاریخی و قدیمی است.

به صورت کلی بیش از 30 هزار شیئ تاریخی در این موزه در معرض دید است.

 

کلیسای اختامار

کلیسای اختمار/ آکدامار یا کلیسای صلیب مقدس، حدود هزار و صد سال پیش ساخته شده. این کلیسا تزئینات برجسته سنگی کلیسا در میان آثار هنری شناخته‌شده قرون وسطی، جایگاه فوق‌العاده‌ای دارند. نمای بیرونی کلیسا نیز زیبا و جذاب است.

داخل کلیسا هم با نقاشی‌های دیواری جذابی تزئین شده که کار هنرمندان ارمنی است.

 

آبشار مرادیه Muradiye Şelalesi

مجموعه آبشارهای مرادیه در ۸۸ کیلومتری شهر وان در مسیر دوبایزید به وان قرار گرفته و از نقاط گردشگری طبیعی جذاب این شهر است. اگر مسافر زمینی به شهر وان باشید در در نزدیکی شهر دوبایزدی می‌توانید از این آبشار دیدن کنید.این نام به نام سلطان چهارم عثمانی که به لشکرکشی بغداد رفت، گرفته شده.

 

خانه گربه شهر وان

شهر وان جاذبه‌های زیادی دارد اما یکی از جاذبه های این شهر که شهرت زیادی در سال‌های اخیر پیدا کرده. خانه گربه گربه‌های وان است. دلیلی شهرت این گربه ها متفاوت بودنشان است. اینکه علاوه بر زیبایی چشم‌های دورنگی دارند یکی از چشم‌ها آبی و دیگری سبز است.

خانه گربه‌های وان در سال ۱۹۹۹ راه‌اندازی شده. مسئولان ترکیه برای حفاظت از انقراض نسل این گربه ها این خانه موزه را راه‌اندازی کردند که امروزه ضمن حفظ این گونه خاص، یک جاذبه توریستی هم شده است.

 

 

تولید محتوای ریلگشت





1403/04/18

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن